Spekedalsgråhøgda 1436 moh

10 på topp kassa er på plass!

Vår høyeste topp i år 🙂

Spekedalsgråhøgda 1436 moh.
Varden med utsikt fra Spekedalsgråhøgda.
  • Koordinater: 32V 619683 6888889N
  • Gradering: Noe krevende, til dels ulendt terreng uten stier.
  • Lengde: Ca. 4,5 km en vei fra parkering. Beregn god tid, ca. 2,5 – 3,0 timer i rolig tempo en veg. Din kondis avgjør!
  • Veibeskrivelse: …..les mer under her…..

Kjør fylkesvei 30 til Elvål, og ta av mot Unset. Kjør til avkjøring skiltet mot Sølendalen / Spekedalen og Søvollen (Fjellveien). Etter ca 2 km, bom. Velg»Spekedalsvei» i automaten, og betal kr 80,- kun med kort.

Følg skilting mot Spekedalen. Etter 18 km, parkering på høyre side, merket med røde bånd.

Ta sti merket røde bånd i retning Gråhøgda. Stien blir etter hvert dårlig, og gjengrodd. Følg røde bånd videre gjennom vierkratt og delvis noe myrlendt terreng. Etterhvert kommer smal sti igjen til syne et stykke, og følg denne til det blir merket røde bånd der du tar av til høyre mot første stigning mot fjellbandet, merket med røde bånd.

Her følger du ingen sti, men trase merket med røde bånd oppover. (En sti/dyretråkk er synlig av og til) Etter hvert er du oppe på et lett og delvis flatt fint terreng sydover langs med fjellet. Du støter på noen våte områder, som krever egnet fottøy. Du vil etter hvert få «Veslehøgda», på høyre hånd. (Se kart du bør ha med, evt. GPS.) Da nærmer du deg et punkt der det er merket med røde bånd oppover til venstre langs et brun/grønt vegetasjonsbelte opp mot toppen av ura. Ta sikte på en spiss stein som blir godt synlig på toppen av ura. Du ser den er merket med rødt bånd etter hvert. DA begynner selve oppstigning mot venstre langs denne «ryggen». Se kart. Oppover er det tidligere satt opp steinvarder og heller som peker ut retning. OBS, OBS, hold godt til høyre hele vegen oppover, så slipper du å forsere de verste steinurene. Etterhvert får du toppen i syne med en stor varde, der kassa vår er plassert. Merket med røde bånd.

Når du skal nedover igjen, husk å benytte ca. samme vei/retning som oppover. IKKE slipp deg for langt til høyre på nedturen, da kommer du i ei bratt steinur som er meget krevende!