SØLEN 1273 moh

«10 på topp» kassa er på plass!

UTM koordinater 32 N: 6859088N 628804Ø

Kombineres med Smørhølet 940 moh.

Sølen 1273 moh

Veibeskrivelse:

Dette turmålet kan tas på samme tur som Smørhølet:

Kjør riksvei 30 til Øvre Rendal, ta av riksveien ved Bullmuseet, skiltet mot Fiskevollen. (Bompenger, betal med bankkort).  Kjør veien opp lia, forbi Veslesetra og sving av mot Misterdalen.  Når du kommer inn på Misterdalsvollen, sving til venstre, ny bomkasse! Betal veibillett til Markenvegen (40 kr, kontanter)  Ca 500m fra bomkassa sving til høyre, skiltet Markenvegen.  Etter ca 5 km kommer du til en parkeringsplass på høyre side av veien (merket med rødt bånd).   Fortsett videre til fots fram til et skogshusvær, gå forbi bua på høyre side, følg stien som går rett fram, merket med røde bånd (ikke ta stien som går mot høyre).

Følg stien ca 800 m oppover, ta deretter av mot høyre, merket med flere røde bånd.  Herfra og opp til Smørhølet er det ingen sti, men det er merket med mange røde bånd. Du går først ned i en liten dal, over en bekk og videre opp til turmålet, ca 1 km fra der du tar av stien.

Turen til Sølen (1273 moh) fortsetter videre oppover langs bekkedalen fra Smørhølet, «utgangen» fra Smørhølet er merket med røde bånd.

Ved utsetting av kassa fulgte vi ryggen oppe på kanten av bekkedalen i ca 1 km til vi kom på ei gras/lyngslette (ikke merket oppover der). Her er det mye stein å gå/klatre i, så vær forsiktig. Når du kommer opp til grassletta, sving til høyre og hold deg på høyre sida av denne opp mot toppen.  Her har vi hengt opp røde bånd på noen steiner, for å vise retningen.  Det er ca 1 km fra der du svinger mot høyre og opp på toppen.  Her er det noen «gras/lynglommer» oppover, som er greie å gå etter.

Et annet alternativ kan være å gå bekkedalen opp, ca 1 km, til denne deler seg.  Da er du sånn ca på samme gras/lyngslette som nevnt ovenfor.  Sving av til høyre og følg samme beskrivelse som ovenfor.  Denne traseen har ikke så mye klatring i stein .  Vær oppmerksom på at bekken enkelte steder kan gå under bakken.

Denne toppturen frarådes i regn og/eller tåke pga mye klatring/gåing i stein!

Husk kart og kompass! God tur!