Sandnupen 878 moh

10 på topp kassa er på plass!

Denne turen er fin å kombinere med tur til Kjesaråsknappen 797moh.

Sandnupen 878 moh.
Utsikt mot Nupen og S. Mistsjøen fra Sandnupen.
  • Koordinater: 32V 627649 6858182N
  • Gradering: Middels, noen bløte partier.
  • Lengde: ca 4 km en veg.
  • Veibeskrivelse: …. les mer under her…..

Følg Fv217 fra Åkrestrømmen mot Engerdal i ca 15 km, avkjøring mot Jotsetra. Bompenger 60 kr. kontant ell Vipps. Følg veien skiltet til Jotsetra i totalt 7 km, du passerer bru over Grøna ved Grønholma, og veikryss der du holder til høyre mot Jotsetra. Ytterligere 2 kryss skiltet mot Jotsetra.  Parkering merket med P på venstre side før bekken og setervollen. Gå herfra og gjennom setervollen. Sti starter ved hytte (enden av veien) innerst på setervollen, merket med røde bånd. Etter ca 200m deler stien seg ved bekken, ta stien til venstre. Denne stien er ganske tydelig og merket med rødt + at vi har satt opp noen røde bånd innimellom. Etter ca 1 km kan du skimte husa på Jotheim til venstre, følg stien videre. Her er det ei bløt myr du må over – vi krysset den til venstre for stien. Sti videre merket med rødt til du har et lite tjern på høyre side og søndre del av Sølenmassivet rett i mot. Her tar du til venstre, merket med røde bånd. Følg bånda oppover i ca 700m til toppen. Du går opp sør på toppen og går ryggen til høyeste punkt. Fin utsikt mot Søre Mistsjøen og Nupen.