KVERNINGA v/Søvollen, ca 800 moh.

«10 på topp» kassa er på plass!

Kartblad 1918 I       UTM 32 koordinater: Ø0614044 N6875128       OBS: Det er feil koordinater på stemplingskortet.

Kverninga ved Søvollen

Veibeskrivelse:

Dette turmålet har dessverre ikke helt korrekte UTM koordinater på stemplingskortet vårt, de korrekte er: Ø0614044  N6875128

Fra RV 30 på Elvål, ta av mot Unset,  etter ca 5 km, avkjøring  inn på Fjellveien mot Søvollen. Etter ca 2 km kommer du til en bom, betaling med kort (bet. til N. Sølendalsveien) Deretter ca 4. km til Søvollen og den øverste parkeringa.  Parker her.

50 m lenger opp tar det av en sti  mot høyre, merket med røde bånd. Herfra og til Kverninga er det ca 2 km. Første kilometeren går det tydelig sti, bløte partier, du kommer da til ei hytte, kryss veien til hytta og fortsett uten sti.  Vi har merket tett med røde bånd så det skal være greit å finne fram.  Etter hvert kommer du til en blåmerket sti, følg denne 80-100 meter nedover.  Gå deretter mot venstre, uten sti (flere røde bånd der du tar av stien) fram til Kverninga.

Ved utsetting av kassa (22.mai) var det mye vann og en fin liten foss.  Når det er mindre vannføring i elva/bekken, kan det kanskje friste med et forfriskende bad i kulpen under fossen, eller for de yngste turdeltakerne, kanskje prøve noen kast med fiskestanga.

Dette er en lett tur i fint skogsterreng. Noen litt våte partier.                   Turen kan kombineres med en tur til ”10 på topp kassa” ved Veslesølensjøen. (Den kassa blir satt ut 12.juni).